Polityka ochrony dzieci obowiązująca w Zakładzie Opieki Zdrowotnej
        "Fam-Med" S. C. w Zbrosławicach w związku z ustawą z dnia 13 maja 2016
        r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i
        ochronie małoletnich Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606.
      
      Preambuła
      
        Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo
        żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą,
        okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. /Art 72.1 Konstytucji RP/
      
      
        Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez członków
        personelu podmiotu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym
        interesie. Personel podmiotu traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę
        możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
        przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy
        szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy
        wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa.
        Realizując te cele, personel podmiotu działa w ramach obowiązującego
        prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
      
      
        Celem wprowadzenia standardów ochrony dzieci w Zakładzie Opieki
        Zdrowotnej "FAM-MED" S. C. w Zbrosławicach jest:
      
      
        - 
          Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie
          procedur udzielania im wsparcia.
        
 
        - 
          Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i
          kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie
          dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
        
 
        - 
          Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych
          informacji na temat zasad obowiązujących w podmiocie oraz możliwości
          uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza
          krzywdzenia.
        
 
      
      Rozdział I. Objaśnienie terminów
      § 1
      
        Podmiot, podmiot leczniczy — każdy podmiot prowadzący
        działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
        działalności leczniczej bez względu na formę prawną i źródło
        finansowania, świadczący usługi dzieciom lub działający na rzecz dzieci.
      
      
        Personel podmiotu — pracownicy, współpracownicy,
        niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w
        oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci,
        stażyści, praktykanci), miejsca zatrudnienia (np. szpital, przychodnia
        przyszpitalna, pozostałe jednostki), pełnionych stanowisk (lekarze,
        pielęgniarki, ratownicy medyczni, inni pracownicy medyczni,
        psychologowie, psychoterapeuci, personel administracyjny, pomocniczy, w
        tym sprzątający i pilnujący porządku).
      
      
        Kierownictwo — osoba lub organ, który w strukturze
        danego podmiotu, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi
        dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach
        podmiotu.
      
      
        Podmioty współpracujące — podmioty zewnętrzne
        współpracujące z podmiotem leczniczym, np. szkoły, uniwersytety
        medyczne, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i organizacje naukowe
        oraz zawodowe, dostawcy usług na rzecz podmiotu leczniczego, np. agencje
        ochrony, firmy cateringowe, pralnie, agencje zatrudniające personel
        sprzątający oraz dostawcy usług na rzecz pacjentów i ich
        rodzin/opiekunów, np. ajenci szpitalnych sklepów, kafeterii, apteki
        itd., oddziały szkolne, biblioteki szpitalne.
      
      
        Dziecko — dzieckiem jest każda osoba, która nie
        ukończyła 18 roku życia.
      
      
        Opiekun dziecka — przedstawiciel ustawowy dziecka:
        rodzic 1, albo opiekun 2, rodzic zastępczy 3 , opiekun tymczasowy (czyli
        osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela
        Ukrainy,który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez
        opieki osób dorosłych)4
      
      
        Zgoda opiekuna — zgoda rodziców albo zgoda opiekuna,
        rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w przypadku braku
        porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
        konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
      
      
        Krzywdzenie dziecka — każde zachowanie względem
        dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego
        krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie
        lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem
        praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.
        Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:
      
      
        - 
          Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to działanie
          bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej
          krzywdy lub jest na nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi
          rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby
          odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej,
          której ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze
          jednorazowym, jak i powtarzającym się.
        
 
        - 
          Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to przewlekła,
          nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie
          odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku
          przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do
          przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:
          
            - niedostępność emocjonalną,
 
            - zaniedbywanie emocjonalne,
 
            - 
              relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,
              odrzucaniu,
            
 
            - 
              nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z
              dzieckiem
            
 
            - niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka,
 
            - 
              niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między
              dzieckiem a osobą odpowiedzialną,
            
 
            - nieodpowiednią socjalizację, demoralizację,
 
            - sytuacje, w których dziecko jest świadkiem.
 
          
         
        - 
          Przemoc seksualna wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne
            dziecka).Jest to angażowanie dziecka poprzez osobę dorosłą lub inne dziecko w
          aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu
          fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne — np.
          prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku
          dziecka,komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania
          dziecka,zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi,grooming —
          strategie nie seksualnego uwodzenia dziecka z intencją nawiązania
          kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi
          (sytuacje takie jak:dotykanie dziecka,zmuszanie dziecka do dotykania
          ciała sprawcy,stosunek seksualny). Każda czynność seksualna
          podejmowana z dzieckiem przed ukończeniem 15 roku życia jest
          przestępstwem. W przypadku dzieci mówimy o wykorzystaniu seksualnym,
          kiedy między wykorzystującym (dorosły,inne dziecko) a wykorzystywanym
          (dziecko) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja siły,
          opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego
          dzieci zalicza się wyzyskiwanie seksualne np. wykorzystanie dziecka
          lub jego wizerunku do tworzenia materiałów przedstawiających seksualne
          wykorzystywanie tzw. CSAM (na przykład z wykorzystaniem
          oprogramowania). Jest to jakiekolwiek:faktyczne lub usiłowane
          nadużycie podatności dziecka na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania
          — w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje (chociaż nie jest to
          konieczne) czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych
          z wykorzystania seksualnego. Szczególne zagrożenie wyzyskiem
          seksualnym ma miejsce podczas kryzysów humanitarnych. Zagrożenie
          wyzyskiem seksualnym dotyczy zarówno samych dzieci, jak i opiekunów
          tych dzieci, mogących paść ofiarą wyzysku.
        
 
        - 
          Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub
          incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb
          dziecka. Może przyjmować formę nierespektowania praw dziecka, co w
          rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do
          zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną
          do opieki, wychowania, troski i ochrony.
        
 
        - 
          Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying).
          Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form
          nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z
          użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i
          telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe
          działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy
          (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a
          sprawcy bądź grupa sprawców mają przewagę nad pokrzywdzonym. Obejmuje:
          
            - 
              przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie,
              zastraszanie),
            
 
            - 
              przemoc relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie,
              nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż),
            
 
            - 
              przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
            
 
            - przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów),
 
            - 
              cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w
              komunikatorach, wpisy w serwisie społecznościowym,
              rozpowszechnianie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę za
              pośrednictwem Internetu bądź urządzeń telekomunikacyjnych),
            
 
            - 
              wykorzystanie seksualne — dotykanie intymnych części ciała lub
              nakłanianie / zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności
              seksualnych przez rówieśnika,
            
 
            - 
              przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią
              (np. przemoc w relacjach romantycznych między rówieśnikami).
            
 
          
         
      
      
        Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci —
        pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu sprawujący nadzór nad
        prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w podmiocie oraz ich
        aktualność.
      
      
        Osoba udzielająca wsparcia dziecku — pracownik
        wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za opracowanie
        planu wsparcia dziecku i monitorowanie jego realizacji.
      
      
        Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
          zagrażających małoletniemu
        — pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za
        przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
      
      
        Dane osobowe dziecka — wszelkie informacje
        umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko,
        wizerunek.
      
      
        Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację
        zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
      
      
        - 
          Istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwo na szkodę dziecka, np.
          wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem lub popełniono
          przestępstwo;
        
 
        - 
          doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej
          jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
        
 
        - 
          doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z
          żywieniem, higieną czy zdrowiem).
        
 
      
      
        Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w
        przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
        rodziców/opiekunów prawnych dziecka, inne osoby dorosłe (personel, inne
        osoby trzecie, w tym o nieustalonej tożsamości), inne dziecko.
      
      
        Rozdział II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia
        dzieci
      
      § 2
      Kompetencje personelu
      
        - 
          Członkowie personelu podmiotu posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach
          wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
          krzywdzenia dzieci.
        
 
        - Personel podmiotu monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
 
        - 
          W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka
          personel podmiotu podejmuje działania profilaktyczne w zakresie swoich
          kompetencji i możliwości, np. podejmuje rozmowę z opiekunami, prowadzi
          edukację zdrowotną, przekazuje informacje na temat dostępnej oferty
          wsparcia i motywuje do szukania dla siebie pomocy. Podjęte kroki
          należy odnotować w dokumentacji dziecka.
        
 
        - 
          W sytuacji opisanej w punkcie 3, personel podmiotu omawia sytuację z
          przełożonym oraz osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o
          zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
        
 
      
      § 3
      Zasady rekrutacji personelu.
      
        - 
          Przed zatrudnieniem danej osoby w podmiocie lub nawiązaniem współpracy
          w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z
          dzieckiem należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz podjąć działania
          w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem oraz
          wykluczyć ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dziecka
          i zagrożenia jego bezpieczeństwa.
        
 
        - W trakcie rekrutacji należy uzyskać:
 
        
          - 
            dane osobowe kandydata, takie jak imię (imiona) i nazwisko, datę
            urodzenia, dane kontaktowe, potwierdzone sprawdzeniem dokumentu
            tożsamości;
          
 
          - informacje dotyczące:
 
          
            - wykształcenia kandydata/kandydatki;
 
            - kwalifikacji zawodowych kandydata/kandydatki;
 
            - 
              przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
            
 
          
        
        - 
          W celu uzyskania dodatkowych informacji o kandydatce/kandydacie
          podmiot może wystąpić do niego/do niej o przedstawienie referencji z
          poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego pracodawcy) lub
          wskazanie kontaktu w celu pozyskania referencji. Nieprzedłożenie ww.
          dokumentu nie może wywoływać negatywnych konsekwencji dla kandydata
          lub kandydatki.
        
 
        - 
          Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą, podmiot ma obowiązek
          zrealizować obowiązki dotyczące sprawdzenia informacji dotyczących
          karalności danej osoby, wynikające z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu
          zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
        
 
        - 
          Ponadto osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z dziećmi musi
          bezwzględnie podpisać następujące oświadczenia:
          
            - 
              oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci i
              zobowiązaniu do jej przestrzegania — Załącznik nr [1];
            
 
            - 
              oświadczenie o zapoznaniu się z Zasadami bezpiecznych relacji i
              zobowiązaniu do ich przestrzegania — Załącznik nr [2];
            
 
          
         
        - 
          Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w
          przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
        
 
        - 
          Brak zgody na podpisanie któregokolwiek dokumentu wymienionego w ust.
          5 uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego
          (zawarcie umowy o pracę/współpracy).
        
 
      
      § 4
      Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko w POZ
      
        - 
          Personel podmiotu zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji
          personel-dziecko.
        
 
        - 
          Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest
          działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel
          traktuje dziecko z szacunkiem i podmiotowo. Podmiotowy stosunek do
          dziecka oznacza, że podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy
          poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz o ile to możliwe i
          bezpieczne, uwzględniać jego potrzeby.
        
 
        - 
          Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują każdego
          członka personelu podmiotu, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt
          z dziećmi znajdującymi się pod opieką podmiotu, jeśli kontakt ten
          odbywa się za zgodą podmiotu i/lub na jej terenie. Znajomość i
          zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
        
 
      
      
        
          Zasady bezpiecznych relacji dorosły — dziecko i współpracy z
          rodzicami/opiekunami w podstawowej opiece zdrowotnej
      
      Współpraca z dzieckiem:
      
        - Traktuj dziecko podmiotowo, z życzliwością i szacunkiem.
 
        - 
          Przywitaj się z dzieckiem, przedstaw się, powiedz, jaka jest Twoja
          rola w opiece nad pacjentem.
        
 
        - Zwracaj się do dziecka w preferowanej przez niego formie.
 
        - 
          Przekazuj dziecku informacje w sposób dostosowany do wieku, sprawdzaj,
          czy rozumie, potwierdź, że może zadawać pytania.
        
 
        - 
          Daj dziecku czas na oswojenie się z sytuacją i uszanuj jego emocje.
        
 
        - 
          Zbierając wywiad, najpierw zapytaj dziecko, a następnie poproś rodzica
          o uzupełnienie.
        
 
        - 
          Zaczynaj badanie od czynności najmniej stresujących i zawsze na
          bieżąco uprzedzaj dziecko o tym, co będziesz robić; tłumacz na czym
          polega badanie.
        
 
        - 
          W miarę możliwości i w zależności od wieku i potrzeb dziecka, włączaj
          je w ustalanie planu postępowania.
        
 
        - 
          Szanuj prywatność dziecka — zadbaj o to aby w trakcie badania dziecka
          nie wchodziły do gabinetu osoby bez wyraźnej potrzeby, badaj za
          parawanem, jeśli dziecko tego potrzebuje.
        
 
        - 
          Miej w gabinecie kredki, książeczkę, układankę, aby dziecko miało się
          czym zająć w czasie gdy rozmawiasz z jego rodzicami lub wypełniasz
          dokumentację medyczną.
        
 
        - 
          Stosuj zwroty i sposoby zmniejszające poziom lęku u dziecka np.
          zamiast „szczepienia” mówimy „bzyczki”.
        
 
        - 
          Reaguj, gdy podejrzewasz, że dziecko nie otrzymuje właściwej opieki
          lub doświadcza przemocy.
        
 
        - 
          Równo traktuj swoich pacjentów i zwracaj uwagę na potrzeby
          dzieci-pacjentów w różnym wieku: od niemowląt po nastolatki.
        
 
        - 
          Unikaj nagradzania dziecka „za dzielność” — to wywiera na dzieci
          presję i nie daje im prawa do odczuwania lęku i bólu. Naklejki są
          super — jako pamiątka z wizyty! bez względu na to, jak zachowywało się
          dziecko.
        
 
      
      NIGDY:
      
        - 
          Nie oszukuj dziecka, nie manipuluj nim, aby nakłonić do współpracy.
        
 
        - 
          Nie oceniaj dziecka ani nie zawstydzaj, np. używając zwrotów typu
          „taka duża dziewczynka i się boi”, albo „chłopaki nie płaczą”.
        
 
        - 
          Nie ignoruj dziecka i nie rozmawiaj z innymi dorosłymi tak, jakby nie
          było przy tym obecne.
        
 
        - Nie dotykaj dziecka bez uprzedzenia.
 
        - Nie stosuj wobec dziecka żadnej formy przemocy.
 
      
      Współpraca z rodzicami/opiekunami
      
        - 
          Traktuj problemy z jakimi zgłaszają się rodzice/opiekunowie dziecka z
          uważnością i zrozumieniem tego, że z punktu widzenia rodziców sytuacja
          ich dziecka jest zawsze najważniejsza.
        
 
        - 
          Udzielaj wskazówek, bądź przewodnikiem po systemie ochrony zdrowia dla
          rodzica.
        
 
        - 
          W kontakcie z rodzicami/opiekunami nie kieruj się stereotypami;
          zachowaj uważność wobec pouczania rodziców/opiekunów w sprawach, które
          nie wiążą się ściśle ze zdrowiem lub stanem ich dziecka
        
 
        - 
          Angażuj rodzica do współpracy i pomocy, np. przy badaniu, ale bez
          oszukiwania dziecka.
        
 
        - 
          Udzielaj zrozumiałych informacji o wynikach badań i planie
          postępowania.
        
 
        - Zwracaj uwagę na relacje między rodzicem a dzieckiem.
 
      
      
        Zasady dobrych relacji dorosły-dziecko — wersja dla dzieci
      
      
        Jesteś naszym pacjentem — to znaczy, że dbamy o to, abyś był/a
        zdrowy/zdrowa i dobrze się rozwijał/rozwijała.
      
      W naszej przychodni pracują:
      
        - Pediatra, czyli lekarz/lekarka zajmujący się dziećmi
 
        - 
          Lekarz medycyny rodzinnej, czyli lekarz/lekarka, która leczy nie tylko
          Ciebie, ale także Twoich rodziców i dziadków — ma pod opieką całą
          rodzinę!
        
 
        - 
          Pielęgniarka rodzinna — która jeśli tego potrzebujesz, odwiedzi Cię w
          domu, może dawać leki, robić zastrzyki, zmieniać opatrunki i
          sprawdzać, czy leczenie przebiega prawidłowo, wytłumaczy Ci jak dbać o
          zdrowie, a także może przekazać wiele ważnych informacji Twojej Mamie
          lub Twojemu Tacie.
        
 
      
      
        W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą
        tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci
        w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.
      
      
        - Możesz nam powiedzieć jak lubisz, żeby się do Ciebie zwracać.
 
        - 
          Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się
          zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
        
 
        - Masz prawo do tego, żebyśmy cię uważnie wysłuchali.
 
        - 
          Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje
          leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz
          się tego dowiedzieć — pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
        
 
        - 
          Chcemy szanować Twoje uczucia i potrzeby. Jeżeli czegoś się boisz,
          odczuwasz ból, jest ci niewygodnie, albo nie podoba Ci się coś w
          przychodni — powiedz nam o tym.
        
 
        - 
          Jeżeli potrzebujesz czegoś, np. trzymania przez mamę za rękę, czy
          przytulenia możesz o tym powiedzieć. Na badanie możesz zabrać ulubioną
          przytulankę.
        
 
        - 
          Wytłumaczymy ci na czym polega badanie i w jego trakcie będziemy
          opowiadać, co robimy. Obiecujemy, że będzie tak delikatne, jak to
          możliwe. Możesz powiedzieć, jeżeli zaboli.
        
 
        - 
          Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy
          dać Ci wybór.
        
 
        - 
          Będziemy szanować Twoją prywatność. W gabinecie obecne są tylko
          niezbędne osoby.
        
 
        - Powiedz nam, jeśli chcesz, aby badanie odbyło się za parawanem.
 
      
      O czym jeszcze warto wiedzieć:
      
        - 
          Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub
          przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi
          medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o
          pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a
          bezpieczny/a.
        
 
        - 
          Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z
          Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie
          potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej
          sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć
          na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.
        
 
      
      § 5
      Ujawnienie krzywdzenia
      
        - 
          W sytuacji ujawnienia krzywdzenia przez dziecko należy stworzyć mu
          możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii,
          pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa
          (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia).
          Szczególnie ważne jest, by:
        
 
      
      
        - wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy;
 
        - 
          zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło podejmując rozmowę o doznanej
          krzywdzie;
        
 
        - wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji;
 
        - 
          jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny
          sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej
          zapobiegać/powstrzymać;
        
 
        - 
          należy odpowiednio poinformować dziecko, kto i jak zajmie się sprawą,
          w tym w udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania
          zapewniające mu bezpieczeństwo.
        
 
      
      § 6
      Szkolenia
      
        - 
          W terminie 60 dni od wprowadzenia standardów przeprowadza się
          szkolenie w tym zakresie dla całego personelu podmiotu.
        
 
        - 
          Osoby pracujące z dziećmi otrzymują specjalistyczne szkolenie
          odnoszące się do ich odpowiedzialności za dzieci znajdujące się pod
          ich opieką.
        
 
        - 
          Zakres szkoleń obejmuje w szczególności: Uregulowania w standardach
          ochrony dzieci; podejmowanie interwencji zgodnie z procedurami
          opisanymi w Rozdziale III niniejszego dokumentu; poszerzanie
          umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
          problematykę ochrony dzieci przed przemocą w zakresie adekwatnym do
          kompetencji zawodowych danej grupy pracowników.
        
 
        - 
          Podmiot w miarę możliwości i odpowiednio do specyfiki działania
          inicjuje i prowadzi działania edukacyjne/informacyjne z obszaru
          ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek informacyjnych,
          plakatów, warsztatów) skierowane do dzieci (w sposób dostosowany do
          ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich opiekunów, w
          szczególności na temat: ochrony dzieci przed krzywdzeniem i praw
          dziecka, oraz informacji, gdzie mogą szukać pomocy;
        
 
        - 
          Opracowanie harmonogramu szkoleń i działań edukacyjnych koordynuje
          osoba odpowiedzialna w podmiocie za standardy ochrony dzieci.
        
 
        - 
          Szkolenie w zakresie standardów przeprowadza się co 2 lata dla całego
          personelu podmiotu.
        
 
        - 
          Każdy nowo przyjęty członek personelu oraz raz na dwa lata każdy
          członek personelu pracujący z dziećmi przechodzi przeszkolenie w
          zakresie szkoleń wymienionych w pkt. 2 a-d.
        
 
        - 
          Za organizację szkoleń odpowiedzialne jest kierownictwo podmiotu.
        
 
      
      § 7
      Obowiązki kierownictwa podmiotu w zakresie wdrażania.
      
        - 
          Do obowiązków kierownictwa podmiotu należy nadzorowanie, delegowanie
          zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów
          ochrony dzieci w podmiocie do odpowiednich jednostek (np. dział kadr).
        
 
        - 
          Wskazanie osób odpowiedzialnych za: przyjmowanie zgłoszeń o
          zdarzeniach zagrażających małoletniemu/podejrzeniach krzywdzenia
          dziecka; organizację i udzielenie wsparcia małoletniemu wg planu
          wsparcia. prowadzenie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia
          dziecka (w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
          przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego
          oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty“); standardy ochrony
          dzieci w podmiocie, w tym przygotowanie personelu podmiotu do
          stosowania standardów.
        
 
        - 
          Ustalenie zasad prowadzenia ewidencji/rejestru ujawnionych lub
          zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
          Rejestr powinien zawierać informacje o zgłoszeniu: ze wskazaniem osoby
          zgłaszającej, osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek
          personelu, inne dziecko, inna osoba), rodzaju podjętej interwencji
          (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd
          w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty
          interwencji. W zależności od specyfiki placówki dokumenty zebrane i
          wytworzone w związku z podejrzeniem krzywdzenia dziecka załącza się do
          akt osobowych/dokumentacji małoletniego lub przechowuje wraz z
          rejestrem. Ewidencję zdarzeń, o ile jest prowadzona w formie
          papierowej, należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonej szafie
          metalowej, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za standardy
          ochrony.
        
 
        - Organizacja szkoleń dla personelu placówki.
 
      
      § 8
      Obowiązki osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci
      
        Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci należy:
      
      
        - 
          dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci na stronie
          internetowej podmiotu oraz na jego terenie;
        
 
        - 
          przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów przed
          przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tych standardach;
        
 
        - 
          delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją
          standardów w podmiocie do odpowiednich jednostek, personelu podmiotu
          oraz monitoring ich realizacji;
        
 
        - 
          prowadzenie ewidencji członków personelu podmiotu, którzy zapoznali
          się ze standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo
          po dokonaniu zmian w standardach;
        
 
        - 
          przegląd standardów ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z
          kierownictwem, personelem podmiotu oraz dziećmi i jeśli to możliwe —
          opiekunami dziecka;
        
 
        - 
          regularne monitorowanie znajomości i przestrzegania przez personel
          placówki przyjętych standardów;
        
 
        - 
          sprawdzanie i ocena skuteczności obowiązujących wytycznych i procedur,
        
 
        - 
          proponowanie zamian w standardach mających na celu skuteczną ochronę
          dzieci przed krzywdzeniem,
        
 
        - 
          organizowanie lub prowadzenie dla pracowników placówki cyklicznych
          szkoleń w zakresie obowiązujących standardów nie rzadziej niż raz na
          dwa lata, a także po każdej zmianie jej treści,
        
 
        - 
          koordynowanie przygotowania Zasad bezpiecznych relacji między dziećmi,
          ich wdrażania, monitorowania i inicjowania zmian w ich treści
          odpowiadając w tym zakresie na potrzeby zgłaszane przez dzieci
        
 
        - 
          współpraca z pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie,
          realizowanie, upowszechnianie i monitorowanie standardów ochrony
          dzieci w podmiocie.
        
 
      
      § 9
      
        - 
          Podmioty współpracujące, w przypadku gdy ich działalność obejmuje
          kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania standardów ochrony
          dzieci.
        
 
      
      
        Rozdział III. Procedury interwencji w przypadku zagrożenia
        bezpieczeństwa dziecka
      
      § 10
      Zasady ogólne
      
        - 
          Procedury interwencji mają za cel wspierać członków personelu w
          realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji
          podejrzenia krzywdzenia dziecka.
        
 
        - 
          Personel wykonujący zawody medyczne pełni jedną z najważniejszych ról
          w procesie rozpoznawania krzywdzenia dziecka.
        
 
        - 
          Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie
          mu bezpieczeństwa.
        
 
        - 
          Fakt zidentyfikowania objawów mogących świadczyć o krzywdzeniu dziecka
          — pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
        
 
        - 
          Naruszenie obowiązku reagowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia
          dziecka może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków
          pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania
          umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
        
 
      
      § 11
      Kwalifikacja zagrożeń
      
        - 
          Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację
          zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
          
            - 
              popełniono przestępstwo na szkodę dziecka, np. wykorzystanie
              seksualne, znęcanie się nad dzieckiem;
            
 
            - 
              doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem,
              takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
            
 
            - 
              doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z
              żywieniem, higieną czy zdrowiem).
            
 
          
         
        - 
          W każdym przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy
          zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby
          podejrzewanej o krzywdzenie.
        
 
        - 
          Członek personelu, który podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone ma
          obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania jej osobie
          wyznaczonej przez kierownictwo odpowiedzialnej za przyjęcie
          zgłoszenia.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, należy powiadomić
          opiekuna dziecka, a w sytuacji gdy osoba podejrzewaną o krzywdzenie
          jest opiekun dziecka, należy powiadomić niekrzywdzącego opiekuna.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony ze strony innego
          dziecka, należy powiadomić również opiekuna dziecka krzywdzącego.
        
 
        - 
          Interwencja prowadzona jest przez osobę wyznaczoną przez kierownictwo
          do podejmowania interwencji, w zależności od sytuacji i potrzeby we
          współpracy z kierownictwem, osobą dokonującą zgłoszenia, innymi
          osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie, realizowanie, upowszechnianie i
          monitorowanie standardów ochrony dzieci, lub innymi osobami
          zatrudnionymi w podmiocie.
        
 
        - 
          Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
          przyjęta w podmiocie musi uwzględniać obowiązki określone w przepisach
          prawa, m.in. art. 240 Kodeksu karnego (art. 240 Kodeksu karnego
          nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego,
          kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub
          dokonaniu m.in. tych czynów: zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie
          ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego
          poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym
          okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie
          niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne
          wykorzystanie małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk).
          Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności
          do lat 3.), art. 12. Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej (art.
          12 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej nakłada obowiązek
          niezwłocznego zawiadomienia policji lub prokuratury na osoby, które w
          związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych
          powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z
          użyciem przemocy w rodzinie. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników
          ochrony zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w
          sytuacji podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka.) oraz
          art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego (art. 572 Kodeksu postępowania
          cywilnego stanowi, że każdy, kto wie o zagrożeniu dobra dziecka,
          obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.)
        
 
      
      § 12
      
        Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
          rodzica, opiekuna lub innych bliskich dorosłych
      
      
        - 
          W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu
          ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego
          przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci narażone na
          krzywdzenie, należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112
          Poinformowania służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy
          powziął informację o zagrożeniu.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
          na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie,
          należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112. Poinformowania
          służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy powziął informację o
          zagrożeniu.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka
          należy sporządzić pisemne zawiadomienia, opisujące najbardziej
          dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danyc h pokrzywdzonego (imię,
          nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i
          nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do
          dziecka — ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy lub
          nauki) i przesłać je do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
        
 
        - 
          W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż
          popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony rodziców, opiekunów
          prawnych lub innych domowników:
          
            - 
              gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową (Przemoc
              domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub
              zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub
              ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej
              przemocy domowej, w szczególności narażające tę osobę na
              niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jej godność,
              nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące
              szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej
              osoby cierpienie lub krzywdę. Do wszczęcia procedury nie jest
              wymagana zgoda osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej
              przemoc (Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
              przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 424
              z późn. zm.).) należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez
              przesłanie formularza „Niebieska Karta — A” do przewodniczącego
              zespołu interdyscyplinarnego właściwego ze względu na zamieszkanie
              osoby doznającej przemocy domowej w terminie 5 dni,
            
 
            - 
              gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej, a dziecko doświadcza
              np. zaniedbania lub relacje w rodzinie są w inny sposób
              nieprawidłowe (np. rodzice są niewydolni wychowawczo) — należy
              wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
            
 
          
         
        - 
          W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub
          doszło do innego zagrożenia dobra dziecka ze strony rodziców lub
          opiekunów prawnych należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze
          względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka
        
 
      
      § 13
      
        Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
          członka personelu podmiotu lub innej osoby dorosłej
      
      
        - 
          W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
          na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie,
          należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112. Poinformowania
          służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy powziął informację o
          zagrożeniu.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka
          personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form
          kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
        
 
        - 
          W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi
          personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dziecku
          należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich
          form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia
          postępowania.
        
 
        - 
          Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do
          prowadzenia interwencji, do przyjmowania zgłoszeń lub odpowiedzialnej
          za standardy ochrony dzieci, wówczas interwencja prowadzona jest przez
          kierownictwo podmiotu lub inną osobę wskazaną przez kierownictwo.
        
 
        - 
          Jeżeli zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez osobę z
          kierownictwa podmiotu, wówczas osoba odpowiedzialna za standardy
          ochrony dziecka w podmiocie powiadamia o zgłoszeniu organ nadzorujący
          podmiot, a osoba odpowiedzialna za podejmowanie interwencji następnie
          podejmuje odpowiednią interwencję.
        
 
        - 
          Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę
          dziecka polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego
          najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego
          (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej
          imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację) przesłaniu go
          do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
        
 
        - 
          W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż
          popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony członka personelu:
        
 
        - 
          W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej
          intensywności wkroczenia w dobra dziecka przełożony/inna osoba
          wskazana przez kierownictwo przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z
          członkiem personelu,
        
 
        - 
          W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności
          gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka,
          rekomenduje się rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła
          się krzywdzenia. Jeżeli członek Personelu, który dopuścił się
          krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez podmiot xxx lecz
          przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie
          współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z
          organizacją lub instytucją współpracującą.
        
 
        - 
          W przypadku znacznego naruszenia dobra dziecka przez członka
          personelu, osoba odpowiedzialna za standardy przeprowadza wewnętrzne
          postępowanie w celu wyjaśnienia zdarzenia, określa kroki zapobiegające
          wystąpieniu takich sytuacji w przyszłości (np. aktualizacja
          standardów, obowiązkowe szkolenie,) i nadzoruje ich realizację.
        
 
      
      § 14
      
        Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
          innego dziecka
      
      
        - 
          W przypadku podejrzenia, że osobą krzywdzącą dziecko jest inne dziecko
          (przemoc rówieśnicza), należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem
          poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. W miarę możliwości należy
          dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, wpływu zdarzenia na zdrowie
          psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego oraz czy opiekunowie
          dziecka reagują na fakt krzywdzenia. Ustalenia są spisywane w notatce
          służbowej.
        
 
        - 
          W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy ze strony
          innego dziecka z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego
          lub/i zagrożone jest jego życie, należy niezwłocznie poinformować
          numer alarmowy 112. Poinformowania służb dokonuje członek Personelu,
          który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
        
 
        - 
          W przypadku, gdy ma miejsce podejrzenie o stosowanie wobec dziecka
          przemocy rówieśniczej, a opiekunowie nie podejmują działań
          zmierzających do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,należy postępować
          jak w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rodzica,
          opiekuna lub innych bliskich dorosłych.
        
 
        - 
          W przypadku, gdy dziecko doznaje przemocy ze strony dziecka – członka
          rodziny (rodzeństwo, dalsza rodzina) można wszcząć procedurę
          Niebieskiej Karty w stosunku do opiekuna, który nie reaguje na
          krzywdzenie dziecka.
        
 
      
      § 15
      Plan wsparcia dziecka
      
        - 
          Wobec dziecka, które doświadczyło krzywdzenia osoba odpowiedzialna za
          udzielanie wsparcia dziecku opracowuje plan wsparcia.
        
 
        - 
          Plan wsparcia powinien uwzględniać indywidualną sytuację dziecka,
          m.in. jego wiek, samopoczucie/obrażenia, charakter zdarzenia do
          jakiego doszło, sytuację rodzinną i zawierać wskazania dotyczące
          podjęcia przez podmiot działań, których celem jest zapewnienie dziecku
          bezpieczeństwa i poprawa jego dobrostanu, określenie źródła
          zagrożenia/krzywdzenia (opiekun lub inna osoba dorosła, personel
          podmiotu, inne dziecko), określenie czy istnieje zagrożenie dla wypisu
          dziecka.np.: sposoby odizolowania dziecka od sprawców krzywdzenia;
          wsparcie, jakie podmiot może zaoferować dziecku; przyjrzenie się
          czynnikom ryzyka krzywdzenia i podjęcie działań profilaktycznych;
          skierowanie dziecka i/lub jego opiekunów do specjalistycznej placówki
          pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba. Listę miejsc, gdzie
          skierować rodzica potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka stanowi
          Załącznik [3]
        
 
        - 
          Plan wsparcia powinien być opracowany w porozumieniu z opiekunami
          dziecka. W przypadku, gdy opiekun jest osobą krzywdzącą dziecko,
          wówczas plan należy opracować w porozumieniu z rodzicem niekrzywdzącym
          lub inną osobą bliską wskazaną przez dziecko.
        
 
      
      § 16
       Zasady ochrony wizerunku dziecka
      
        - 
          Podmiot zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
          zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
        
 
        - 
          Podmiot, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr
          osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
        
 
        - 
          Poniższe zasady odnoszą się do rejestrowania, przetwarzania i
          upubliczniania wizerunku dziecka z wyłączeniem monitoringu na mocy
          art. 23a ustawy o działalności leczniczej (nowelizacja ustawy o
          prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych
          ustaw z 22 sierpnia 2023 r.).
        
 
        - 
          Dobrą praktyką jest rezygnacja z utrwalania i powielania wizerunku
          dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka)
          przebywającego w podmiocie medycznym, szczególnie w kontekście działań
          marketingowych i promocyjnych firm, organizacji pozarządowych oraz
          aktywności społeczno-politycznych przedstawicieli władz centralnych i
          samorządowych.
        
 
        - 
          Dozwolone jest rejestrowanie wizerunku dla celów dokumentacji
          medycznej, naukowych lub dydaktycznych, po uzyskaniu zgody rodzica lub
          opiekuna i dziecka. Rekomendowane jest, aby do celów rejestracji
          wizerunku dziecka używać przeznaczonych w tym celu urządzeń
          służbowych.
        
 
        - 
          Utrwalanie wizerunku dziecka jest możliwe tylko jeśli kierownictwo
          podmiotu zostało o tym poinformowane i wyraziło na to zgodę, uzyskano
          zgody opiekunów oraz ustne zgody samych dzieci.
        
 
        - 
          Decyzja o upublicznieniu wizerunku dziecka musi być poprzedzona
          rozmową z opiekunem dziecka i dzieckiem. W trakcie tej rozmowy
          powinien być rozważony najlepszy interes dziecka i wszelkie możliwe do
          przewidzenia skutki upublicznienia wizerunku.
        
 
        - 
          Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
          (fotografia, nagranie audio-wideo) na stronie/materiałach promocyjnych
          podmiotu itp. wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka oraz ustnej zgody
          dziecka na użycie jego wizerunku w określonym kontekście.
        
 
        - 
          Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku dziecka
          znajdującego się na zdjęciu, rysunku, nagraniu bądź na jakimkolwiek
          nośniku musi być dokonywane rozważnie i ostrożnie. Działania tego
          rodzaju są dopuszczalne wyłącznie w celu celebrowania sukcesów
          dziecka, dokumentowania działań lub funkcjonowania podmiotu, przy
          zachowaniu bezpieczeństwa dzieci.
        
 
        - 
          Zdjęcia bądź nagrania, o których mowa w ust. 6, są realizowane bez
          dyskryminacji na jakiekolwiek cechy.
        
 
        - 
          W każdym wypadku należy kierować się dobrem i godnością dziecka.
          Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający lub
          obrażający je, pokazywać sytuacji, które bez kontekstu wydają się
          ośmieszające, niewłaściwe, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i
          nagości, utrwalać stereotypów.
        
 
        - 
          Zabronione jest ujawnianie w trakcie rejestracji jakichkolwiek
          informacji dotyczących dziecka, w tym jego stanu zdrowia, sytuacji
          materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np.
          w przypadku organizowania zbiórek indywidualnych).
        
 
        - 
          W celu ochrony dziecka przed działaniami naruszającymi jego dobro, w
          trakcie rejestracji: Dziecko musi być ubrane, a sytuacja utrwalana na
          zdjęciu/nagraniu nie może być dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani
          ukazywać go w negatywnym kontekście, zdjęcia/nagrania dziecka powinny
          się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dziecko i w miarę
          możliwości przedstawiać dziecko w grupie, nie pojedynczo.
        
 
        - 
          Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego utrwalania i
          rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać
          kierownictwu organizacji, podobnie jak inne niepokojące sygnały
          dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
        
 
      
      
        Rozdział IV. Monitoring stosowania standardów ochrony dzieci i
        realizacji standardów ochrony dzieci w podmiocie
      
      § 17
      Monitorowanie realizacji standardów
      
        - 
          Realizacja standardów ochrony dzieci w podmiocie jest regularnie
          monitorowana, poddawana ewaluacji i, w przypadku stwierdzenia takiej
          konieczności, modyfikowana.
        
 
        - 
          Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci
          
            - 
              regularnie monitoruje znajomość i przestrzeganie przez personel
              podmiotu przyjętych standardów ochrony dzieci,
            
 
            - 
              sprawdza i ocenia skuteczność obowiązujących wytycznych i
              procedur,
            
 
            - prowadzi rejestr naruszeń standardów i reaguje na nie,
 
            - 
              proponuje zmiany w standardach mające na celu skuteczną ochronę
              dzieci przed krzywdzeniem,
            
 
            - 
              prowadzi dla personelu podmiotu cykliczne szkolenia w zakresie
              obowiązujących standardów i nie rzadziej niż raz na dwa lata, a
              także po każdej zmianie jej treści
            
 
          
         
      
      § 18
      Szkolenia — standardy
      
        - 
          Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, przeprowadza raz na
          2 lata badanie — ankietę na temat stanu znajomości i przestrzegania
          standardów ochrony dzieci oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych
          standardach. Wzór ankiety stanowi Załącznik [4a] do standardów.
        
 
        - 
          Osobna ankieta bądź inna forma oceny funkcjonowania standardów
          przeprowadzana jest wśród dzieci i ich opiekunów. Wzór ankiety stanowi
          Załącznik [4 b, c] do standardów.
        
 
        - 
          Na podstawie badania ankiet, o których mowa w ustępie 1 i 2 oraz oceny
          zgodności standardów z obowiązującymi przepisami prawnymi, osoba
          odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, sporządza raport, który
          następnie przekazuje kierownictwu podmiotu. Część raportu stanowi
          ocena znajomości standardów przez personel podmiotu, zestawienie
          zgłaszanych naruszeń standardów ochrony dzieci oraz propozycje zmian w
          standardach
        
 
        - 
          Kierownictwo podmiotu w terminie jednego miesiąca od otrzymania
          raportu, o którym mowa w ust. 3, podejmuje decyzje co do wprowadzenia
          zmian do standardów ochrony dzieci.
        
 
        - 
          Jeśli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości
          standardów ochrony dzieci wśród członków personelu jest
          niewystarczający, osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, ma
          obowiązek przeprowadzić szkolenie ze standardów ochrony dzieci dla
          personelu.
        
 
      
      § 19
      Zmiany w standardach
      
        Kierownictwo wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza nowe
        brzmienie standardów.
      
      Rozdział V. Przepisy końcowe
      § 20
      
        - Standardy wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
 
        
        - 
          Udostępnienie standardów w wersji zupełnej oraz skróconej,
          przeznaczonej dla dzieci następuje w sposób umożliwiający zapoznanie
          się z nią przez personel podmiotu, dzieci i ich opiekunów poprzez:
          
            - wywieszenie w siedzibie podmiotu, Zbrosławice, Piastowska 3
 
            - 
              zamieszczenie na stronie internetowej jeśli podmiot taką prowadzi
            
 
            - 
              przekazanie służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim członkom
              personelu i podmiotom współpracującym.
            
 
          
         
      
      
        Standardy ochrony dzieci w wersji zrozumiałej dla dzieci stanowią
        załącznik do tego dokumentu.
      
      ZAŁĄCZNIKI Załącznik nr 1. Oświadczenie o zobowiązaniu do przestrzegania
      standardów ochrony dzieci Załącznik nr 2. Oświadczenie o zobowiązaniu do
      przestrzegania Zasad bezpiecznych relacji dorosły-dziecko Załącznik nr 3.
      Lista instytucji, do których można skierować rodzica potrzebującego
      wsparcia dla siebie i dziecka Załącznik nr 4a. Ankieta dla członków
      personelu monitorująca stan znajomości standardów ochrony dzieci i
      przestrzegania oraz skuteczność obowiązujących procedur. Załącznik nr 4b.
      Ankieta dla dzieci-pacjentów Załącznik nr 4c. Ankieta dla
      rodziców/opiekunów Załącznik nr 5. Katalog zasad bezpiecznych relacji
      dorosły-dziecko zawarty w wytycznych Ministerstwa Sprawiedliwości
      Załącznik nr 6. Przykładowe schematy procedur interwencji w przypadku
      podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone Przypisy: 1 W rozumieniu art. 98
      Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego 2 W rozumieniu art. 155 Kodeksu
      rodzinnego i opiekuńczego; 3 W rozumieniu Art. 1121 Kodeksu rodzinnego i
      opiekuńczego; 4 W rozumieniu art. 25 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w
      związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa . 5 art. 240
      Kodeksu karnego nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na
      każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu
      lub dokonaniu m.in. tych czynów:zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie
      ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego
      poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym
      okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie
      niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie
      małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk). Niedopełnienie tego obowiązku
      jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3. 6 art. 12 Ustawy o
      przeciwdziałaniu przemocy domowej nakłada obowiązek niezwłocznego
      zawiadomienia policji lub prokuratury na osoby, które w związku z
      wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły
      podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem
      przemocy w rodzinie. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników ochrony
      zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w sytuacji
      podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka. 7 art. 572 Kodeksu
      postępowania cywilnego stanowi, że każdy, kto wie o zagrożeniu dobra
      dziecka, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy. 8 Przemoc domowa
      to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie,
      wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające
      prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w
      szczególności narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia,
      zdrowia, naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym
      seksualną, powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
      wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę. Do wszczęcia procedury nie
      jest wymagana zgoda osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej przemoc
      (Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy
      domowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 424 z późn. zm.).